www.juf-hannah.nl
werkbladen leerspelletjes onderwijs & ICT extraatjes contact



klassenmanagement

mandala's

poëzieversjes

safarispel



> Safarispel

Enige jaren geleden heb ik kennis gemaakt met het safarispel. Dit is een spel dat geschikt is voor de bovenbouw en waarmee je een dagdeel kunt vullen. Het spel is heel geschikt om bijvoorbeeld de verjaardag van de juf of meneer te vieren, maar het is ook bruikbaar tijdens kampen.
In de loop der jaren heb ik het spel aangepast, omdat ik de spelregels van het origineel wat onduidelijk vond. Ik heb de regels vereenvoudigd en nieuwe opdrachten toegevoegd. De opdrachten bij het spel zijn voor een deel gebaseerd op de opdrachten van het originele spel. De overige opdrachten zijn bedacht door mijzelf en verschillende collega's met wie ik het spel heb uitgevoerd.

Ik heb het spel inmiddels op 3 locaties gespeeld; buiten in een park,  in een gymzaal en in een klaslokaal. Als ik het spel in een klaslokaal speel, laat ik de kinderen voor een aantal opdrachten naar buiten gaan.
Het spel is het leukst als de kinderen echt de ruimte hebben. Het liefst ergens waar wat begroeiing is, maar ook veel open ruimte. Een park is dus het meest geschikt. Als het weer tegenzit, kun je het spel ook binnen spelen. Sommige opdrachten vervallen dan, maar andere zijn juist meer geschikt om binnen te doen dan buiten.
Bij dit spel is twee begeleiders een absoluut minimum. Het is veel prettiger om drie of vier begeleiders hebt, omdat je dan veel meer persoonlijke tijd en aandacht aan de kinderen kunt geven.

> Het spel in het kort
Het doel van het spel is: bouw een safaripark. Om dit doel te bereiken moeten de kinderen geld verdienen. Dit doen zij door opdrachten uit te voeren. Met het verdiende geld kunnen ze dieren kopen.
Het begin: de klas wordt verdeeld in vier groepjes. Elke groep krijgt een "startkapitaal". Er is een centrale post, waar het spelbord staat. Elk groepje heeft een pion op het bord. Om beurten gooien de kinderen de dobbelsteen. Ze kunnen op verschillende velden terecht komen.
opdrachtveld Het groepje krijgt een kaartje met daarop een opdracht. De kinderen voeren de opdracht zo goed mogelijk uit. Een opdracht die goed wordt uitgevoerd, levert geld op. Er mag pas weer met de dobbelsteen geworpen worden, als de opdracht is uitgevoerd.
koopvelden en vangvelden Als de pion op één van deze velden komt, kunnen de kinderen een dier kopen. Op de koopvelden betalen ze meer voor een dier dan op een vangveld. Zodra er een dier is gekocht, of als de groep niet wil (of kan) kopen, dan mogen ze weer gooien.
boetevelden Wanneer de pion op een boeteveld komt, moet de groep geld betalen. Na het betalen van de boete mogen ze weer verder.
Het einde: er zijn verschillende eindes mogelijk. Speel door tot een bepaalde tijd, tot alle dieren verkocht zijn of tot een groepje blut is. De winnaar is de groep met het grootste safaripark, of het mooiste safaripark. Dit spreek je van te voren af.

Deze uitleg is zeer kort. Om het spel goed te begrijpen en te kunnen spelen, is het noodzakelijk de handleiding te lezen.

> Aanpassingen
Het spel zoals ik het nu uitgewerkt heb, past goed bij het niveau van groep 5 en 6. Wanneer je het gaat spelen, doe je er goed aan de opdrachtkaartjes eens kritisch door te lezen. Misschien is het nodig kaartjes aan te passen aan de situatie, of om kaartjes weg te laten. Je kunt natuurlijk altijd extra opdrachten verzinnen. (Als je nieuwe opdrachten verzint, en je vindt het leuk om deze ideeën met andere te delen, laat het dan weten. Ik zal de opdrachten dan toevoegen aan het spel.) Je kunt het spel moeilijker maken door de kinderen minder startkapitaal te geven en/of de dieren duurder te maken. Je kunt kiezen of je kinderen geld elke ronde geld geeft (net als bij monopolie) of dat ze alleen geld kunnen verdienen door het uitvoeren van opdrachten. Het spelbord gaat uit van vier groepjes. Als je een grote klas hebt (of kleinere groepjes wilt) kun je heel makkelijk zelf een spelbord maken met meer dan vier safariparken.

> Het spel
De basis van het spel download je hier. Verder heb je vrij veel materialen nodig. Deze materialen zullen in de regel op school te vinden zijn. Op de eerste bladzijde van de handleiding, vind je een lijst met benodigdheden.
Je hebt in ieder geval nodig:
*  de handleiding
*  het spelbord
*  de opdrachtkaartjes
*  speelgeld (Mocht je dit zelf niet hebben.)
Bij enkele opdrachten heb je wat extra materiaal nodig. Als je deze opdrachten wilt weglaten, heb je de extra downloads uiteraard niet nodig.
*  doolhoven (opdracht 44)
*  dierenfoto's (opdracht 45)
*  kopieerblad knopen (opdracht 46)
*  puzzel (opdracht 47)

> Tips om de feestvreugde te vergroten:
*  Probeer de traktaties af te stemmen op het onderwerp. Denk aan koekjes of chips in diervorm. Als je de kinderen in een knutselles (op de dag zelf of daarvoor al) een knapzakje laat maken, kun je ze een "overlevingspakket" meegeven.
*  Versier de klas met foto's van wilde dieren en hang gele, groene en bruine slingers op. (Nog beter: laat de klas versieren.)
*  Vraag de leerlingen en de hulpouders of ze in stijl gekleed willen komen, dus kleding met camouflagekleuren. (Dit kan natuurlijk ook gewoon een bruine broek met een groen T-shirt zijn.)

www.juf-hannah.nl